maanantai 12. syyskuuta 2011

Kruunuvuorenrannan joukkoliikennesillasta, eli hei haloo nyt oikeesti

Kaupunkisuunnittelu on tunteita herättävä asia. Mikään ei saa valveutuneita pääkaupunkiseutulaisia nousemaan tehokkaammin barrikadeille kuin Ilkeän Kaupunkisuunnitteluviraston iso paha suunnitelma. Kaupunkisuunnittelu saa kuulla kunniansa usein ja hyvä niin, sillä näin toimii demokraattinen ja vapaa maa: ihmiset saavat osoittaa mieltään lähipuiston puolesta, jos siltä tuntuu. Harvemmin mielenosoituksella on mitään vaikutusta näin pienessä mittakaavassa, mutta ihmiset saavat purkaa itseään ja mennä kotiin iloisin mielin tuntien itsensä kansalaisaktivisteiksi. Näin säästytään kätevästi isommilta rähinöiltä.

Viimeaikoina yksi eniten tunteita herättänyt kauhistus on kaupunkisuunnittelun idea vetää joukkoliikennesilta Kruununhaasta Korkeasaaren kautta Laajasaloon. Siltaa pitkin olisi tarkoitus ajaa joko ratikalla tai bussilla ja mahdollisesti myös polkupyörällä ja jaloilla. Silta loisi suoran yhteyden Keskustasta Laajasaloon, säästäisi päivittäin satojen ihmisten aikaa minuuttitolkulla, vähentäisi autoilua ja toisi Laajasalon kulkuyhteydellisesti lähemmäs Keskustaa, jolloin Laajasaloon ja tulevaan Kruunuvuorenrantaan voitaisi rakentaa lisää kaupunkilaisten kipeästi kaipaamia, kohtuuhintaisia asuntoja hyvien kulkuyhteyksien päässä. Siis eihän tämä nyt missään nimessä käy!

Jostain syystä (jota Itä-Pasilalaisena en kykene ymmärtämään, sillä asian käsittäminen vaatisi ilmeisesti Laajasalolaiset aivot) silta on kerännyt vakaan ja agressiivisen vastustuskunnan. Vastustajat perustelevat sillan vastustamista ties millä, mm. silta on ruma (siltaa ei käsittääkseni ole vielä suunniteltu ulkonäköön asti), silta ei sovi kaupunkikuvaan (koska Helsingin keskustassahan ei vielä ole yhtäkään siltaa Laajasalosta puhumattakaan), onhan meillä jo se metro (joka ei mene Laajasaloon, Korkeasaareen eikä Kruununhakaan) ja mutkun sit me ei päästä enää niin lähelle meidän kaupunkihuvilaa meidän purjeveneellä. Tuo viimeinen syy lienee ainoa oikea syy sillan vastustamiseen. Että voi rikkaan elämä joskus ollakin niin vaikeaa.

Joka tapauksessa sillan vaihtoehdoksi on ehdotettu lähes yhtä kirjavia asioita kuin millä sillan vastustamista on perusteltu. Yksi suosituimmista ehdituksista on köysirata. Köysiradat ovat siistejä, jos niillä ajaa Sveitsin lomalla patikoimaan vuoristoon. Sen sijaan työmatkalla marraskuun loskassa hieltä haisevan spurgun vieressä aikaisin aamulla köysirata tuskin on yhtään siisti. Työmatka ruuhkassa on kivoimmillaan silloin, kun se ei kestä kovin kauaa. Köysirata on hidas. Hitaita ovat myös lautat ja vesibussit. Mutta kun tälle linjalle kerran on lähdetty, niin ei nyt jätetä visioimista tähän.

Entäs vuoristorata? Mikään ei piristä tylsää matkaa niinkuin muutama hyvin ajoitettu alamäki ja silmukka. Tästä nyt aivan varmasti tulisi turistinähtävyys. Ja vuoristorata olisi vielä köysirataa nopeampikin. Joka viides kuljetus voisi olla muovilla päällystetty ns. spurguvuoro, johon laitettaisi kaikki pahoinvoivat. Tällöin oksentelevat oksentaisivat sentään kaikki vain toistensa niskaan.

Koulutetut valaat? Valaat voisivat kantaa ihmiset selässään rannalta toiselle. Valaat olisivat aidosti ekologinen vaihtoehto ja samalla voitaisiin lisätä ihmisten tietoisuutta valaiden suojelussa. Jos kastuminen pelottaa, miten olisi koulutetut merimetsot? Vangitaan kaikki saaristoluontoa raiskaavat merimetsot, laitetaan niille valjaat ja opetetaan ne vetämään lauttoja. Näin saadaan kaksi vaivaa pois pelistä yhdellä iskulla.

Lauttasaaren vesitornin lautasesta kyhätty ilmatyynyalus? Lauttasaaren vesitornille on mietitty uusiokäyttöä jo vuosia. Irroitetaan tornin lautasosa, sijoitetaan sen alle valtava ilmatyyny, perään moottori ja kuljetetaan ihmiset lahden yli sillä. Jos vesitornin päällinen ei sovi, tilalle voidaan harkita myös esimerkiksi makkaratalon makkaraa.

Guggenheim-Sealife-tunneli? Guggenheimille ei tunnu löytyvän Helsingistä paikkaa, vaikka niin monet sen tänne haluaisivat. Rakennetaan lasista tunneli Kruunuvuorenlahden alitse ja sijoitetaan Guggenheim sinne. Ihmiset voisivat ihailla nykytaidetta ja Suomenlahden pohjaa työmatkansa aikana. Tunneliin voisi asentaa lentokentiltä tutun liukuhihnan, jolla ihmiset voisivat seisoa ja katsella ohitse lipuvia taideaarteita ja lahden pohjassa mätäneviä polkupyöriä aamunsa ratoksi. Vaihtuvat näyttelyt (ja uudet polkupyörät) toisivat vaihtelua arkimatkustamiseen. Liukuhihna voisi vielä kätevästi muuttua liukuportaiksi kummassakin päässä ja säästää ihmiset turhalta linjanvaihdolta.

Jeesus-kengät? Suomi on insinöörien ja keksijöiden luvattu maa. Hankitaan lääninkeksijä keksimään kengät, jotka mahdollistavat veden päällä kävelemisen. Vesijuoksu on lääkäreiden mukaan terveellistä, joten Helsinkiläisten lääkärikulut todennäköisesti laskisivat merkittävästi, jos ihmiset hölköttelisivät vetten päällä töihinsä ja takaisin päivittäin. Toinen vaihtoehto on etsiä jostain Mooseksen kyvyillä varustettu ihminen ja palkata hänet jakamaan Kruunuvuorenlahden vesi kahtia puolen tunnin välein (vartin välein ruuhka-aikana).

Vesisuksirata? Helppoa: viritetään lahden yli hiihtohissiä muistuttava köysi ja kiinnitetään siihen kapuloita. Laitetaan köysikyhäelmä pyörimään tarpeeksi nopeasti ja ihmiset voivat hiihtää lahden yli vesisuksilla. Takuulla halpa vaihtoehto.

Katapultti tai elävä tykinkuula? Ammutaan ihmiset lahden yli katapultilla, päällystetään Kruununhaan rantatalot vaahtomuovilla ja asennetaan talojen väleihin isot verkot. Takuuvarmasti nopein tapa päästä lahden yli. Vaarallista? Ehkä, mutta ei niin vaarallista kuin vierekkäin kelluvista krokotiileista rakennettu silta, syväkäsipohja tai virveliin kiinnittäminen ja vastarannalle kelaaminen. Tai miten olisi puujalat, pitkät, pitkät puujalat?

Noin, nyt olen minäkin tehnyt oman osuuteni kansalaisaktivismista. Oletteko nyt tyytyväisiä? Ideoita löytyisi todennäköisesti lisää, jos viitsisin kannustaa mielikuvitukseni ylikierroksille, mutta eiköhän pointtini tullut jo selväksi. Tehkää se joukkoliikennesilta. Se voi olla tylsä, harmaa ja tavallinen, mutta se on kätevä. Tylsään, harmaaseen ja tavalliseen arkiliikenteeseen se on kuitenkin se paras vaihtoehto. Ja Laajasalolaisille purjeveneenomistajille suosittelen kansalasiaktivismin suuntaamista uuden purjevenesataman rakentamiseen jonnekin muualle, mielellään mahdollisimman kauas joukkoliikennesilloista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti